Vuosi sitten FordStore Lahden myyntijohtaja THOMAS LJUNGGREN totesi, että useiden Exceleiden ja yhteisen kovalevyn perinteinen malli ei yksinkertaisesti enää riittänyt. – Olemme ketjulähtöinen toimija, joten piti ratkaista, miten saisimme koottua sekä yksiköidemme vuosisuunnitelmat että kaikkien edustamiemme merkkien markkinointitoimenpiteet yhteen. Vielä siten, että tieto olisi laajallekin henkilömäärälle helposti ja reaaliaikaisesti saatavilla.
Vesijärven Auto Oy on Osuuskauppa Hämeenmaan tytäryhtiö, joka palvelee asiakkaitaan kolmella eri paikkakunnalla, viiden liikkeen ja kuuden edustettavan merkin voimin. Aikaisemmin markkinointitekemiset pyörivät toimipistekohtaisesti Excelien varassa. Nyt toiminta on yhdenmukaistettua, ja kokonaisuutta hallitaan keskitetysti Vuosikello™-sovelluksen avulla.
Ljunggren kertoo, että Vuosikelloa käyttävät markkinoinnin tiimin lisäksi myös autosihteerit sekä esimiehet.
– Kentältä on kiitelty ajansäästön lisäksi helppokäyttöisyyttä: selkeä sovellus on vaivaton omaksua riippumatta henkilön aikaisemmasta IT-osaamisesta.
Perjantain suunnittelema ja toteuttama Vuosikello™ on kotimaisen koodityön taidonnäyte, joka onnistui hämmästyttämään.
– Monen IT-projektin koulimana en olisi uskonut, miten nopeasti ja sovitusti kaikki hoitui. Löysin Vuosikellon Googlen voimalla ja tutustuin tarkemmin esittelyvideon avulla. Tämän jälkeen nopea yhteydenotto LinkedInin kautta, ja kuukauden kuluttua Vuosikello™ oli täydessä tuotannossa. Todella hienosti ja tehokkaalla aikataululla hoidettu case alusta alkaen.
Vuoden käyttökokemuksella Ljunggren sanoo järjestelmän toimineen toivotusti.
Autoalan mainonta on perinteisesti ollut printtivetoista, mutta Lahdessa tekemistä on viety monikanavaiseen suuntaan.
– Vuosikellosta näemme vaivattomasti, mikä kampanja alkaa, missä ja milloin. Nyt tulevia jaksoja suunniteltaessa pystymme myös vertailemaan, mitä teimme tai miten onnistuimme aikaisemmin, sillä kaikki materiaalit ja vedokset ovat Vuosikellossa tallessa.
Vuosikellon käyttöä on tarkoitus laajentaa ja ominaisuuksia kasvattaa, mm. viemällä liikkeiden toimintasuunnitelmat seurantaan. Sisäiset prosessit helpottuvat, mitä vähemmän erillisiä järjestelmiä on käytössä.
– Pystymme määrätyiltä osin itsekin tekemään sovellukseen päivityksiä, eikä turhia yhteydenottoja tarvita. Tyytyväisenä saan todeta, että emme tulisi toimeen ilman Vuosikelloa, Ljunggren päättää.